Att hantera ångest - tips emottages tacksamt!

Kom till psykoterapeuten i ett jäkla skick imorse. Sjukt ångestfylld, precis som de senaste dagarna har varit satt jag spänd på min stol med hjärtat i halsgropen, snaran runt halsen och tyngden över bröstet. Så den naturliga frågan blev ju hur jag ska hantera ångesten när den kommer. Eftersom det inte finns någon tydlig orsak som till exempel nervositet för något eller rädsla för något är det ju svårt att ta bort ångesten genom att utsätta sig för situationer. Istället menar psykoterapeuten att jag måste acceptera att jag kommer att ha mycket ångest en lång tid framåt men att jag ska hitta metoder för att det ska bli så lindrigt och kortvarigt som möjligt. Åh, jag tycker ju att jag redan gör allt jag kan och ändå blir det stundtals ohanterligt. Ibland gör jag ju helt fel saker som att äta choklad eller städa maniskt eller något annat som inte leder till nåt bra egentligen. Men några saker som jag gör som fungerar ibland är att fika (något nyttigt), köra yoga eller avslappning, ta en promenad eller måla Mandalas. Sånt här fungerar när jag inte är helt urflippad. Är det riktigt illa är det bara fosterställning som gäller, tills det lägger sig. Det kan ta en stund. Men nu skulle jag vilja fråga er hur ni gör. Vad har ni för metoder för att lindra eller komma ur ångesten? Kanske någon av er sitter på något guldkorn som jag kan testa? Idag har jag strövat lite sakta ute och sedan gjort en avslappningsövning, beslutat mig för att inte åka på cup med sonen imorgon och lagt över allt jobb på maken och nu känner jag mig betydligt bättre än i morse. Tack för det!
 
Psykoterapeuten tyckte att jag skulle göra det jag redan gör för att lindra ångesten. Om det inte räckte fanns medicin att få. Han föreslog en medicin som heter Atarax eller Theralen. Jag är mycket skeptisk till fler mediciner. Jag har ju redan Venlafaxin och mirtazapin som utöver antidepressiv effekt ska vara ångestdämpande. Någon som har erfarenhet av några ångestdämpande mediciner utöver dom som jag redan har?
 
Jag har i alla fall bestämt mig för att inte ta emot något sånt recept utan att ha övat på andra metoder för att lindra ångest mer.  
Anonym
2015-10-23 @ 15:40:55

Hej! Jag har blivit hjälpt av Medveten Andning, speciellt relaxatorn (ja jag vet att det låter "skumt"). Läs mer på www.medvetenandning.se.
Om du kontaktar arbetsterapeut kan hen hjälpa med utprovning av tyngdtäcke och/eller bollväst som kan vara ångestlindrande. Googla. Lycka Till!

Svar: Flera tips, tack! Låter jättekönt med ett tungt täcke. Har aldrig hört talas om det förut. Ska gå in och kolla på hemsidan du tipsar om också.
Fröken Duktig

Therese Åström
2015-10-23 @ 16:23:23
URL: http://tessiluskan.blogg.se/

När jag har som mest ångest brukar jag tänka på att slappna av i axlarna och andas lugnt samtidigt som jag räknar. Kedjetäcke kan hjälpa men även att lägga något tungt på kroppen tex en vetekudde kan hjälpa. Då får hjärnan annat att tänka på. Har testat både atarax och theralen. Atarax är en allergimedicin, den fungerade ibland. Blev mest trött men ångesten var kvar. Fungerar bäst om ångestnivån är låg. Theralen tyckte jag inte alls om, den ökade bara min ångest. Men andra blir hjälpta av den. Hoppas du hittar några nya akuta knep som hjälper dig.

Svar: Det låter skönt med tungt täcke. Ska bli lika bra som du på att sänka axlarna och slappna av. :)
Fröken Duktig

Anonym
2015-10-23 @ 20:42:42

Har provat Atarax och Lergigan. Dessa liknar varandra och något man erbjuds då de inte är beroendeframkallande. De kanske fungerar på mild ångest men inte för mig. Kan vara värt att prova. Du märker snabbt om det fungerar. Theralen har jag ingen erfarenhet av. Kram från en som kämpar med samma sak.

Svar: Tack!
Fröken Duktig

Anonym
2015-10-23 @ 21:21:30

Det som hjälper mig mest är att bara vara, ta det lugnt, inte boka in massa saker som disk, tvätt, städning, fika, handling, etc. Låter jag bli alla krav och även sådant som är roligt, brukar den värsta ångesten, och depressionen som följer med den,lägga sig. Jag har alltid svårt att hitta samband mellan ångesten och det jag gör men enl min man och terapeut får jag stark ångest när jag 'slarvar'.. För övrigt är det skogspromenader som gäller. Tänker på dig och vi är många med dig!

Svar: Ja det kanske är så man måste tänka. Att hela tiden förebygga ångesten genom att ta det lugnt och inte känna krav på prestation. Svårt ibland bara med barn i huset. Man måste ju ett och annat vare man orkar eller inte... Men vi kämpar vidare!
Fröken Duktig

Lovisa Palmqvist
2015-10-24 @ 17:35:48
URL: http://ottiliaviola.blogspot.se

För mig är det distraktion som gäller, att försöka "glömma bort" ångesten för en stund och på så sätt lugna ner mig. Vet att det inte fungerar för alla men det är det som är bäst för mig.
Jag har även ett panik-kort, där min psykolog skrivit ner övningar som fungerar när man måste få uttryck för starka känslor. Där står bl.a. att byta miljö, gå ut och gå, riva sönder böcker osv. för mig är det bra att ha det nedskrivet eftersom när jag väl är uppe i panikångesten så kan jag inte tänka logiskt.

Svar: Vilken bra idé med ett panikkort att bära i fickan. du har rätt, man blir helt ologisk när panikångesten slår till. Tack för tipset. Jag ska skriva ett själv.Ta hand om dig!
Fröken Duktig

Anonym
2015-10-25 @ 09:13:51

Sjunga! Det kräver att du andas på ett bra sätt samtidigt som du måste koncentrera dig på bara en sak. Jag har hittat en stor våga sjunga kör och under 1,5 tim. hinner jag inte tänka på något annat. Helt klart i linje med ett yogapass el meditation.

Svar: Åh, jag brukade älska att sjunga. Jag ska återuppta det när jag orkar ta mig igenom ett körpass. Tills dess får jag försöka ta mig samman och sjunga hemma. Tack för påminnelsen!
Fröken Duktig

Annukka
2015-10-25 @ 12:19:13
URL: http://timeoftiger.se/

Mitt råd rent kognitivt är att ta en sak i taget. Vägra låta ångesten spinna iväg. Det handlar ändå bara om tankar. Jag tänker att det är ingen fara och tar bara en minut i taget. Det är så mycket vi tar ut i förskott, ångesten handlar ju om det.

Svar: Ja jag försöker som du säger att tänka att det inte är farligt och att det kommer att gå över. Det hjälper ibland. Ibland tycker jag att min ångest är mer fysisk och sitter i kroppen och inte i tanken. Då är det svårt. Men den kanske finns i tanken fast jag inte förstår det. Tack!
Fröken Duktig

L
2015-10-25 @ 17:32:31

För mig brukar det fungera ganska bra att sätta på en podcast med någon som har en lugn, skön stämma och håller samma tonläge. Gärna efter lunchen eftersom det då oftast leder till att jag slumrar till lite. Då vaknar jag oftast utan ångest/minskad ångest.

Jag brukar också försöka att komma på ifall ångesten beror på något specifikt. Ibland när det känns som att den kommer från ingenstans så kan jag efter att ha funderat ordentligt komma fram till en orsak. Det kan vara något helt oviktigt som ligger och skaver. Som att jag tagit fram köttfärs ur frysen och att det skapat ett slags krav på att jag absolut måste laga mat och att jag inte kan dra mig ur det.

Jag har valt att inte ta antidepressiva tabletter och istället ta atarax vid behov. Jag tycker att de fungerar ok mot ångesten. Precis som någon ovan skriver så hjälper de inte om ångesten är för stark. Men oftast försöker jag uthärda ändå eftersom jag tycker det är lite läskigt med mediciner plus att man blir så trött av dem.

Hoppas i alla fall att du hittar något sätt som kan lindra din ångest!

Svar: Det brukar ofta vara jättesvårt att hitta orsaken till ångesten. Men om man tänker som du att det kan vara små saker så kanske det finns där nånstans. Jag har börjat tro att enbart trötthet kan leda till ångest för mig, eftersom jag blir så sjukt trött (utmattningssyndrom). Jag tar antidepressiva för min depression och känner att jag nog inte hade något annat val än att prova ta dem. Risken finns att jag inte hade stått ut utan dom om du förstår vad jag menar. Att de är ångestdämpande är en en bieffekt som i mitt fall hjälp mig att slippa panikångest men inte ångest. (Inte helt men det är sällan jag får panikångest nuförtiden.) Jag ska börja rannsaka mig själv när ångesten kommer och försöka hitta orsaker, stora som små. Tack för dina tips!
Fröken Duktig

Anonym
2015-10-28 @ 09:15:37

Hej! Det finns en metod som heter "tapping" och innebär att man knackar lätt ca 10 ggr på olika ställen på kroppen. För mig funkar detta bra när jag har mycket svårt att varva ner på något annat sätt. Se instruktioner på Youtube: Knackningspunkter EFT
Jag brukar göra alla punkterna tre gånger men märker oftast direkt att det funkar för jag börjar gäspa. Finns säkert fler videor och hemsidor. Hoppas du och fler testar!

Svar: Oj, det var något helt nytt för mig. Jag ska genast kolla youtube och testa. En konkret metod låter toppen att ha till hands. Tack!
Fröken Duktig

Anonym
2015-10-30 @ 11:34:07

Hej!Atarax är bra mot ångest! Jag äter det i kombination med voxra och quetiapin. Inte roligt att äta mycket mediciner, men för mig har det hjälpt bra. Jag är igång och jobbar efter tre års sjukskrivning för utmattningsdepression. Trodde aldrig att jag skulle bli frisk igen. Nu ser jag äntligen ljust på framtiden!Nu har mina fyra barn fått sin mamma tillbaka igen. Du skriver så bra och jag känner så väl igen mig.Ta hand om dig! Kram.

Svar: Åh, vad roligt att höra att du kommit ut på andra sidan. Så härligt för dig och dina barn! Kom ihåg att vara försiktig nu bara. Kram
Fröken Duktig

Charlotta
2015-11-02 @ 22:57:40

Jag har fått rådet av min terapeut att försöka bestämma med mig själv att jag ska skjuta upp ångesttankarna. Ex, om jag har ångest för klimatet göra upp med mig själv att det inte är någon ide att jag tänker på det här just nu men jag får göra det kl 10 imorgon. funkar dock inte så bra när man inne i den accelererande ångesten som ofta kommer när det har varit för mycket en tid. Men när jag mår hyfsat bra för övrigt så fungerar det bra. många intressanta tips. mycket nyttigt att läsa. Jag har testat taktil massage. Det har fungerat mycket förebyggande för mig. Vill också passa på att säga tack för att du bloggar. Vår psykiska ohälsa är ett ämne som bord uppmärksammas mera och nå fler!
L

Svar: Ja, du har rätt. Det är fortfarande ett tabubelagt ämne det här med psykisk ohälsa. Vi får jobba på det tillsammans.
Jag brukar ha svårt att härleda ångesten till specifika tankar. Det är så fysiskt alltihop. Jag går liksom inte omkring och oroar mig (i alla fall inte medvetet) utan jag får mera molande ångest i bröstet, kryp i nacken och bröstet, strypkänsla, svårt att andas och så. Men när tankar kommer ska jag prova ditt tips. Tack för att du läser!
Fröken Duktig

Mia
2015-11-16 @ 20:48:22

Atarax funkar hyfsat när min ångest inte är för kraftig. Ansningskontroll, tex andas i fyrkant, är också bra. Eller distraction. Måla naglarna extremt noga och fokuserat till exempel... 😉

Svar: Haha, jag har också målat naglarna nån gång och känt att det kändes ganska bra. Men då var det ju inte frågan om extrem ångest direkt. Men fokus på annat funkar när ångesten är lindrig tycker jag. Ska försöka klara mig utan fler mediciner om det går tänkte jag. Har haft lite mindre ångest den senaste veckan nu och hoppas att det inte är tillfälligt. Kram på dig och ta hand om dig!
Fröken Duktig

Mia
2015-11-16 @ 20:50:36

Och PS, precis som du skriver ovan tror jag att min ångest kommer av trötthet och den stress kroppen upplever när hjärnan blir överväldigad av sinnesintryck.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

frkenduktig.blogg.se

Fröken Duktig - Vägen tillbaka från utmattningssyndrom och depression

RSS 2.0