Kurs i basal kroppskännedom - BK

Ja men nu har jag ju gått på BK två gånger och börjar förstå lite vad det egentligen är. Just den här kursen är kombinerad med mindfulness, vilket passar mig bra. Jag gillar det. BK går i korta drag ut på att lära sig att förstå hur just min kropp beter sig i olika rörelser. Hur den mår och hur jag kan underlätta för den så att den mår så bra som möjligt. Mindfulness handlar ju som man hör på namnet mer om det mentala. Att vara medvetet närvarande.
 
Frågan är ju nu, kan det här med BK hjälpa mig att bli friskare? Mer avslappnad? Gladare? Mindre trött? Mer foluserad? Ja, det återstår ju att se, men jag är i alla fall beredd att ge det en ärlig chans. Att se det som en del i rehabiliteringen. Kanske kan jag hitta avspänningen och göra den till en naturlig del i mitt liv för att lindra klumpen i halsen, andnöden och hjärtklappningen. Kanske kan ångesten hitta ut istället för in. Kanske kan det hjälpa mig att ladda de batterier som behöver laddas för att bli frisk från utmattningssyndrom och depression.
 
Kursen är på åtta gånger och det har ju redan gått två, så vi får väl som sagt se om några förändringar kan komma till stånd innan semestrarna börjar och kursen avslutas. Jag hoppas på det i alla fall!
 
Johanna
2015-05-22 @ 10:47:09

Jag tror säkert att du kommer bli hjälpt av BK. Men det är inte det du ska fokusera på, för du kommer inte bli frisk på åtta veckor. Tyvärr.

Se det mer som att du får ett verktyg att ta till när ångesten kommer. Eller se det som att du går och tränar, istället för att gå på gym så går du på BK. Du mår bra av det. Det gör kropp och sinne starkare. Och på sikt kommer du må bättre. Men det beror inte enbart på BK utan på en rad olika faktorer som samverkar.
Tålamod.... ;)

Svar: Tack för alla goda råd. Du har såklart rätt! Tålamod är viktigt men svårt. Jag ska försöka akta mig för att fokusera för mycket på att bli frisk. Träna och bara låta tiden ha sin gång är mer rätt än att skynda för att må bättre. Det skapar ju bara ny stress. Tack igen för att du öppnar ögonen på mig. Kram!
Fröken Duktig

Helena
2015-05-25 @ 08:20:24

Vill bara säga att BK har varit guld för mig. Den absolut viktigaste aspekten i mitt tillfrisknande. Det viktigaste är väl att man hamnar rätt i kroppen vilket gör att alla småspänningar försvinner. Sen har jag börjat röra mig både snyggare och effektivare. Går fortare utan att ta i mer t ex. Har också fungerat bra att göra vissa övningar i miljöer där jag märkt ett ökat stresspåslag.
:-) /Helena

Svar: Det låter ju jättebra! Det är ju just de där småspänningarna som är så svåra att komma åt. Lite lätt uppdragna axlar, spända käkar och halsmuskler så späder på ångesten. Tack för ditt uppmuntrande svar. Kram!
Fröken Duktig




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

frkenduktig.blogg.se

Fröken Duktig - Vägen tillbaka från utmattningssyndrom och depression

RSS 2.0