Utmattningssyndrom - att klara ett besök på ICA

Om man har tillskansat sig diagnosen utmattningssyndrom gäller det att använda sig av diverse tips och trix för att klara vardagen. Det gör jag numera varje dag. Men olika dagar kräver lite olika trix. Om du vill läsa om lite mer grundläggande tips och trix kan du kolla in dem under kategorier under rubriken "Konkreta tips för ett bättre mående". Annars kan jag lite mer kortfattat berätta hur jag gör för att klara av att handla på ICA en lite sämre dag, som gårdagen var till exempel.
 
  • Jag har en lapp hemma på kylskåpet där alla familjemedlemmar skriver dit varor som verkar vara slut.
  • Jag börjar minst en dag innan jag ska handla med att skriva en shoppinglista och en lista på vad vi ska äta de kommande dagarna. Allt för att få ner en så fullständig lista som möjligt så att jag kan undvika att springa på ICA varje dag.
  • Jag vilar en stund innan det är dags.Om jag åker direkt från jobbet är jag noga med att slappna av en stund i bilen innan jag går in.
  • Jag går sakta genom affären. En sak i taget. Jag kan inte handla om jag har bråttom, så gott om tid är en förutsättning. Om jag måste skynda mig slår alla stressignaler igång illa kvickt. Hjärtklappning, förvirring, panikångest och allmänt obehag, så det undviker jag.
  • Vid kassan koncentrerar jag mig på mitt. Tänker aktivt att jag skiter i hur lång kö det är eller hur bråttom han bakom ser ut att ha. Jag plockar upp varorna i min takt. När jag har betalat och det är dags att packa tänker jag likadant. Skit i dom bakom. Dom förstår ändå inte varför jag är långsam och systematisk. De fattar inte att jag kan tappa greppet och få panik om jag inte håller lugnet kvar, så jag kör mitt race.
  • Jag packar varorna strategiskt. Frysvaror i en påse, skafferivaror i en och kylvaror i en.
  • Väl hemma måste jag vila en stund på soffan innan jag kan få in grejerna där de hör hemma. Då lämnar jag kyl- och fryspåsen på bron (om det är vinter) och tar in skafferipåsen innanför dörren.
  • Sen vilar jag tills jag känner mig redo att packa upp varorna.
 
Ja ni ser, det kräver lite av en människa med utmattningssyndrom att gå och handla. Och trots denna rigorösa planering glömde jag smöret som stod överst på listan i går och fick ta en sväng in igen. Men då behövdes det inte så mycket planering. Då var det ju bara en vara. Några djupa andetag före, skit-i-andra-mentalitet i kassan och några djupa andetag efter. Har du några smarta tips för att förenkla vardagen för oss utbrända?
Anonym
2015-01-30 @ 14:58:53

Det enda jag gör, förutom att jag helst har med mig någon mina sämre dagar, är att jag helst handlar på tider då det är lite lugnare. Det fungerar ju inte alltid, ibland måste man ju handla trots att det är en massa andra i farten. Då ser jag till att scanna mina varor så att jag undviker att stå i långa köer. Känner igen det här med att glömma saker som man behövde köpa.

Anonym
2015-01-30 @ 14:58:55

Det enda jag gör, förutom att jag helst har med mig någon mina sämre dagar, är att jag helst handlar på tider då det är lite lugnare. Det fungerar ju inte alltid, ibland måste man ju handla trots att det är en massa andra i farten. Då ser jag till att scanna mina varor så att jag undviker att stå i långa köer. Känner igen det här med att glömma saker som man behövde köpa.

Svar: Ja det absolut värt att handla på tider när det inte är så mycket folk. Jag har en bit att åka till affären så jag brukar handla när jag ändå far förbi och då prickar man ju ibland in lugna tider och ibland folkiga. Tack för tipset om att scanna. Ska testa det!
Fröken Duktig

Hanna Karlsson
2015-01-31 @ 16:28:43
URL: http://hannafialotta.blogg.se/

Bra att du hittat ett system som fungerar för dig men det låter riktigt jobbigt. Kram

Svar: Det ÄR jobbigt! Kram
Fröken Duktig




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

frkenduktig.blogg.se

Fröken Duktig - Vägen tillbaka från utmattningssyndrom och depression

RSS 2.0